Project Description

Innovatieorganisatie Nederlandse Melkveehouderij – Superboer

Vraag

Steeds minder mensen zijn op enige manier gelinkt aan het boerenleven. Tegelijk neemt de interesse voor het boerenleven toe. Mensen kopen massaal verse producten bij de boer, bezoeken de lammetjesdagen en kijken Boer zoekt Vrouw. Je kan wel zeggen dat het boerenleven mensen nieuwsgierig maakt.

Toch lijkt er soms een kloof te bestaan tussen het boerenbedrijf en de samenleving. Om deze kloof te dichten moet het boerenleven weer dichter bij de mensen worden gebracht. Daartoe hebben gamebedrijven Gamious en MAD multimedia in samenwerking met de Innovatieorganisatie Nederlandse Melkveehouderij, de game Superboer ontwikkeld.

Over het project

Verbinding leggen tussen het echte boerenleven en de virtuele wereld

Dat mensen geïnteresseerd zijn in het boerenleven is wel duidelijk. Vooral stedelingen vinden het soms reuze interessant om te weten wat er allemaal in een boerenbedrijf gebeurd. Superboer.nlspringt daarop in door mensen een kijkje in het dagelijks leven op de boerderij te geven. Daartoe is de stal van boer René Vermunt uit Etten Leur uitgerust met professionele opnameapparatuur zodat de koeien dag en nacht te volgen zijn. Je ziet de koeien grazen en ook het melken bij de professionele melkmachine is te volgen. Op deze manier kunnen mensen virtueel ervaren wat er op een echte boerderij gebeurd en trots zijn op het Nederlandse boerenbedrijf. Het live volgen van de koeien vormt voor veel mensen al een leuke incentive om superboer.nl te bezoeken.

Engagement creëren met behulp van gamification principes

De interesse voor het boerenbedrijf is leuk, maar het doel is mensen iets te leren over het leven op een boerenbedrijf. En de beste manier om dit te doen is om mensen actief te betrekken. En dus ontwierpen we een game waarin een actieve bijdrage van de speler word gevraagd.

De professionele melkmachine van boer René Vermunt werd voorzien van een sensor. Deze sensor registreert real time exact hoeveel melk er door welke koe wordt gegeven en communiceert deze data met de game. Een mooi voorbeeld van het Internet of Things, waarin dagelijkse voorwerpen data genereren en nuttige informatie met ons communiceren. Ook gegevens zoals het weer, de gemoedstoestand van de koe en het kalveren werden inzichtelijk gemaakt voor de speler en beïnvloeden de uiteindelijke melkproductie.

Aan de speler de uitdaging om op basis van de real time data voorspellingen te doen over de toekomstige melkproductie van de vijf koeien van boer René Vermunt, welke je als speler tot je beschikking hebt. Uiteraard kun je vervolgens real time volgen of je voorspellingen uitkomen of niet. Met de verdiende Doekoes kun je nieuwe koeien kopen en uiteraard kun je ook koeien verkopen aan andere spelers.

Resultaat

18 februari 2016 werd Superboer onder grote mediabelangstelling gelanceerd. Op de boerderij van boer René Vermunt. Boer Wim van Boer zoekt Vrouw gaf met één druk op de knop het startsein voor de lancering. Superboer kreeg in 2016 een eervolle vermelding én een nominatie voor de Dutch Game Awards.

Meer weten over Superboer?

Het spel is te spelen via http://www.superboer.nl.

En mocht je nog meer behoefte aan inside information hebben, neem dan gerust contact met ons op.